يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
بهرام عظیمی، کارگردان مطرح حوزه انیمیشن به دیباچه گفت؛

به گزارش دیباچه، "قصه های سلام" عنوان مجموعه انیمیشنی از گروه برنامه سازی مرکز پویانمایی صبا است که با نگاهی به قصه های قرآنی سعی دارد تا در ارائه ی الگوهای رفتاری و اخلاقی به نوبه ی خود گام های موثری بردارد؛ بهرام عظیمی کارگردان این انیمیشن می گوید: این مجموعه بدنبال برنامه پرقدمت درس هایی از قرآن ساخته شده که حجت الاسلام قرائتی سال‌ها بواسطه آن توانست الگو های صحیح اخلاقی و رفتاری را از قاب تلویزیون به مردم ارائه دهد. 

«درس‌هایی از قرآن» اینبار در قالب انیمیشن، به روی آنتن می‌رود! 

"بهرام عظیمی" کارگردان مجموعه پویانمایی قصه های سلام به خبرنگار دیباچه گفت: انتخاب سوژه این پویانمایی به علیرضا متوسل تهیه کننده کار باز می گردد؛ البته ایده ساخت این مجموعه سال‌ها پیش از سوی او مطرح گردید به گونه ای که برای تولید آن حدود ۱۰ سال پیش با بنده و مرحوم ابوالحسنی گفتگو کرده بودند که متاسفانه به دلایلی، تولید کار صورت نگرفت .به هرحال از آنجا که" علیرضا متوسل "تهیه کننده این مجموعه، نوه حجت الاسلام محسن قرائتی است و تجربه تدریس و آموزش های مباحث قرآنی را دارند، بهترین گزینه برای تهیه کنندگی این پویانمایی و مصور نمودن برنامه "درس هایی از قرآن" به صورت انیمیشن هستند؛ در واقع این مجموعه ادامه درس هایی از قرآن است که، آقای قرائتی در  رسانه ملی آنها را تدرس کردند و انیمیشن" قصه های سلام" سعی دارد با توجه به آیه ها و سوره های قرآنی، مضمون و محتوای خود را پایه گذاری نموده و برنامه ای را تولید کند که در عین به روز بودن، عنوان کند مطالب و مباحثی که در قرآن وجود دارند، هم اکنون در زندگی ما جاری و ساری هستند؛ همچنین عنوان این پویانمایی نیز برگرفته از این موضوع است که با شروع کار در هر قسمت، همه کاراکتر ها با آمدن در مقابل دوربین سلام خواهند کرد که سلام آنها در هر قسمت نوید روایت ماجراهایی جذاب است.

وی افزود: قصه های سلام در حال حاضر ۱۰کاراکتر اصلی خود را شناخته و به تناسب پیشرفت داستان ها، شخصیت های جدیدی نیز به کار افزوده خواهند شد؛ در کل در این مجموعه سعی کردیم تصویرگر خانواده ای باشیم که با پشت سر گذاشتن روزمره گی ها، گذران عمر می کنند. همچنین قصه های سلام در بطن ماجراهای خود از پرداختن به اقشار مختلف و سنین متفاوت نیز بهره گرفته در کل با توجه به مضمون کار و سوژه هایی که بخشی از قصه ها را شکل می دهند کاراکترها را طراحی و چینش کرده ایم.

عظیمی عنوان کرد:"قصه های سلام "در انتقال پیام های قرآنی خود به مخاطب حرکت مستقیم و واضحی ندارد، بلکه این انتقال را بواسطه لایه های زیرین خود که محتوی داستان های مختلف و ترسیم شده از بطن زندگی های ساده و روزمره هستند ،انجام می دهد و در نهایت در پایان هر قسمت مخاطب بویژه نسل امروز با مواجه شدن با آیه و سوره ای که قصه برمبنای آن نوشته و تولید شده در خواهد یافت مباحثی که ۱۴۰۰سال پیش جریان داشتند هم اکنون نیز در زندگی همه مردم جریان دارند که همین موضوع می تواند آغاز ایجاد سوالاتی در ذهن مخاطب شود که یافتن آنها چالشی محسوب می شود که خود امر جذابی است که قصه های سلام با پایان هر قسمت خود بر جای خواهد گذاشت .

او ادامه داد: طی سالها فعالیت در زمینه انیمیشن توانسته ام چندین بار بواسطه تولید پویانمایی، با مرکز صبا همکاری داشته باشم و هر بار حمایت های محمدرحیم لیوانی مدیر مرکز پویانمایی صبا به گونه ای بوده که در مسیر تولید پویانمایی آنچنان با چالش و دغدغه ای روبرو نشدیم، ولیکن ناگفته نماند بیشتر دغدغه ها مربوط به مباحث مالی است که امیدوارم در تولید این پروژه با به حداقل رساندن این چالش بتوانیم در راه تولید قصه های سلام طی مسیر کنیم. البته در این پویانمایی که فیلمنامه آن براساس قرآن نوشته شده باید خیلی دقت کنیم که در ارائه مباحث، کوچکترین اشتباهی صورت نگیرد، به گونه ای که مخاطب با تماشای قصه های سلام به وضوح بتواند قصه را با آیه ای که داستان از آن نشأت گرفته تطبیق دهد. ناگفته نماند برای جذابیت های بیشتر قصه های این انیمیشن سعی خواهیم داشت از مباحث طنازانه نیز بهره بگیریم و اینگونه مباحث ها را چاشنی داستان های خود قرار دهیم که در این مورد نیز باید با احتیاط و توجه بسیار پیش برویم.

 او در پایان در پاسخ به این سوال که پویانمایی های داخلی تا چه توان رقابت با تولیدات انیمیشن خارجی را دارند بیان کرد: در این مورد باید گفت وضعیت تولیدات انیمیشنی کشور به گونه ای است که گاها می توانند با تولیدات خارجی وارد گود رقابت شوند. البته در این زمینه سریال های انیمیشنی بیشتر موفق تر خواهند بود. مثلا همین مجموعه قصه های سلام از محتوایی برخوردار است که نمی توان گفت صرفا برای کشور ایران است، چرا که ماجراهای آن بین المللی بوده چون قصه های آن متشکل از عشق،محبت، دوستی و روابط بین آدمهاست و اینها موضوعاتی هستندکه در همه جای دنيا کاربرد دارند البته در شرایطی که سریال ها مجهز به زیرنویس شوند می توان آنها را به کشورهای دیگر نیز ارائه نمود.

این کارگردان خاطرنشان کرد:  این انیمیشن را می توان جزو تولیدات قرآنی طبقه بندی کرد و اتفاقات جاری در آن همه بِروز هستند؛ همچنین در روایت قصه ها سعی کردیم از هر پیچیده گویی و پیچ و تاب دادن داستان ها فاصله بگیریم و فضاهای آن نیز همگی برای مخاطب ملموس خواهند بود. در واقع قصه های سلام یک اثر علمی تخیلی نیست که بخواهیم در راستای همزاد پنداری مخاطب با داستان های آن تمهیدی بیاندیشیم قصه آن همان ماجراهایی است که هر کدام از ما در طول روز با آنها مواجه می شویم بنابراین مخاطبان با تماشای کار قطعا با مجموعه ،داستان و حتی شخصیت‌های آن هم زاد پنداری خواهند کرد.

انتهای پیام /

گفت و گو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳